Każdy produkt, który trafia do sprzedaży, musi być odpowiednio oznakowany. Wbrew pozorom nie dotyczy to tylko produktów spożywczych. Poprawne znakowanie towarów to takie, które jest zgodne z przepisami prawa. Istotne są zapisy, jakie znajdą się na etykiecie. Istotna jest także jakość samej etykiety – zarówno podłoża, jak i nadruku. Jakość tę zapewniają etykiety termiczne.
Istnieją różne metody znakowania produktów. Jeśli chodzi o odzież, pościel, produkty galanteryjne – stosuje się metki tekstylne, a także papierowe zawieszki. Przetwory mleczne sprzedawane są w plastikowych bądź kartonowych opakowaniach, na których wcześniej nadrukowano etykietę. Podobnie rzecz wygląda w przypadku napojów sprzedawanych w aluminiowych puszkach – nadruk powstaje bezpośrednio na opakowaniu produktu.
Oprócz tego istnieje cała masa etykiet samoprzylepnych, które można przykleić na niemal każdym podłożu. Etykiety mogą być kolorowe bądź czarno-białe. Do powstawania czarno-białych etykiet szczególnie często wykorzystuje się właśnie etykiety termiczne.
Istnieją różne rodzaje drukarek kart i etykiet. Etykiety termiczne są przeznaczone do drukarek wykorzystujących metodę termiczną, czyli z użyciem ciepła. Taki wydruk jest stosunkowo tani, a przy tym niezwykle trwały. Metoda zadruku jest bardzo prosta, nie wymaga użycia specjalistycznych taśm barwiących.
Papier termiczny, czyli podłoże etykiet termicznych, musi spełniać podstawowe wymagania, takie jak odporność na wilgoć i wysoką temperaturę. Papier ten jest pokryty warstwą materiału termoaktywnego, która pod wpływem ciepła wytwarzanego przez głowicę drukującą zmienia swoją barwę na czarną. Cały proces jest bardzo szybki i prosty, nie dziwi zatem fakt, że etykiety termiczne znajdują tak wiele zastosowań.
Ze względu na swoje właściwości, etykiety termiczne są wykorzystywane wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia ze wzmożonym obrotem towarów, a tym samym ryzyko uszkodzenia etykiety jest spore. Są to takie branże, jak: przemysł, logistyka, magazynowanie i handel. Każde przedsiębiorstwo może samodzielnie decydować o kształcie i kolorze oznakowania – wystarczy, że kupi odpowiednią drukarkę, umożliwiającą projektowanie etykiet.
Poza wyborem kształtu etykiety czy jej koloru, klient może zdecydować także o rodzaju kleju. Może to być klej standardowy, mocny albo taki, który umożliwia łatwe odlepienie oznaczenia. Ta ostatnia opcja przydatna jest w sytuacji, gdy drukujemy etykiety robocze i stosujemy je w magazynie, ale chcemy je usunąć, zanim towar opuści magazyn.