Drukarka etykiet
20 grudnia 2017Program do inwentaryzacji – podstawowe informacje
13 stycznia 2018Druk wklęsły – technika
Drukowanie to bardzo ciekawa branża. Z jednej strony mowa tutaj o tradycyjnych metodach drukowania, z którymi mamy do czynienia od bardzo dawna, ale które nadal są niezwykle popularne, a z drugiej strony mowa o ciekawych niezwykle rozwojowych nowoczesnych metodach drukowania takich jak drukowanie w technice 3d. Warto jednak zaznaczyć, że mimo rosnącej popularności drukowania 3d, tak zwanego drukowania przestrzennego tradycyjne metody drukowania nie odejdą z pewnością w niepamięć.
Metody drukowania znane od dawna takie jak druk wklęsły, druk wypukły czy termo-transfer nadal mogą liczyć na popyt i co warto zaznaczyć, także mogą się ciągle rozwijać i udoskonalać. Ciekawym przykładem jest z pewnością druk wklęsły. Na czym polega ta właśnie technika drukowania i gdzie znajduje najszersze zastosowanie?
Druk wklęsły inaczej często nazywany drukiem wgłębnym polega na tym, że tak zwane miejsca drukujące są położone poniżej miejsc niedrukujących na danej matrycy. Dzięki takiemu ułożeniu farba pozostaje tylko w miejscach wklęsłych i stamtąd jest przenoszona na podłoże na którym się drukuje. Druk taki ma oczywiście kilak różnych typów. Mowa tutaj o technice tak zwanej akwaforty, a także o rotograwiurze. Każdy z tych technik różni się nieco od pozostałej, każda z nich opiera się jednak na drukowaniu wklęsłym.
Druk wklęsły – zastosowanie
Druk wklęsły znajduje naprawdę bardzo szerokie zastosowanie. Tego typu metoda jest głównie stosowana w tak zwanych technikach warsztatowych, ale także w szeroko rozumianej poligrafii. Warto tutaj także zaznaczyć, że druk wklęsły jest przede wszystkim ceniony za swoją niezwykłą jakość, a także niezwykle długą wytrzymałość. Właśnie ze względu na te dwie cechy, a także stosunkową szybkość i łatwość wydruku popyt na tę metodę z pewnością nie osłabnie. Co ciekawe, nowoczesne techniki wydruku takie jak drukowanie 3d nie są jeszcze poważną konkurencją. Warto zaznaczyć, że finałowe produkty wydruku są tak naprawdę zupełnie inne, nie mogą być zatem w żaden sposób konkurencyjne względem siebie.