Content Marketing. Mała rzecz a działa – zobacz jakie zalety ma dodanie spisu treści do tekstu

Jak przyspieszyć i ulepszyć pracę przy skanowaniu 3D?
Jak przyspieszyć i ulepszyć pracę przy skanowaniu 3D?
31 sierpnia 2021

Trudno o to, by w dobie tak łatwo dostępnej treści oraz takiego jej zalewu użytkownicy czytali od deski do deski każdy tekst. Bardzo często zapoznawanie się z treścią wiąże się z pobieżnym „rzuceniem oka” na treść, czy szybko uda się odnaleźć to czego się poszukuje. Czytelnika uda się zatrzymać na nieco dłużej, a może nakłoni się go do przeczytania całego tekstu jeśli znajdzie się w nim spis treści. Prosty trik, ale skuteczny, niosący jeszcze kilka innych korzyści.

Spis treści w tekście – co to takiego?

Na firmowym blogu spis treści nie jest zwykłym wypunktowaniem nagłówków. To coś więcej. Jest to lista linków nawigacyjnych, które znajdują się w artykule. Linki mają odsyłać do konkretnych fragmentów w tekście, tzn. nagłówków, których treść odpowiada na jakąś zawartość tekstu. Jest to całkiem spory ukłon w stronę czytelnika, dlatego że dzięki spisowi treści będzie on mógł szybko odnaleźć rzeczywiście interesujący fragment. Wystarczy, że kliknie i zostanie do niego przeniesiony.

A co powinno się w takim razie znaleźć w spisie treści? Najczęściej są to podlinkowane nagłówki, a także podtytuły. Ich zaletą jest to, że wprowadzają one porządek do opublikowanego artykułu. Po pierwsze taki tekst czyta się z większą łatwością i przyjemnością, ale ma to także znaczenia dla googlebotów. Roboty Google już w spisie treści odnajdują frazy kluczowe, dzięki czemu lepiej rozumieją one tematykę tekstu. To oznacza, że spis treści ma także wartość dla samego pozycjonowania. Pamiętajmy jednak, że nie wszystkie śródtytuły tłumaczą, co będzie w danym fragmencie, mogą też nie zawierać słowa kluczowego, stanowiąc jedynie uatrakcyjnienie samej treści. Te można pominąć, przygotowując spis treści.

Czy każdy tekst powinien mieć spis treści? Jaki ma to wpływ na content marketing?

Niekoniecznie. Niektóre artykuły są dość krótkie, zawierają np. jeden lub dwa nagłówki. W takich przypadkach można pominąć ten element tekstu, bo spis treści może wyglądać stosunkowo nienaturalnie.

Nie wiesz, jak tworzyć spisy treści? Jak odpowiednio pisać artykuły blogowe na stronie firmowej? Skorzystaj z pomocy specjalistów w zakresie content marketingu i upewnij się, że Twoja witryna nie obniża wartości całej marki! Sprawdź, jakie działania może zaoferować ci renomowana agencja marketingowa.

Nowoczesne biuro

Czy spis treści powinien znajdować się w konkretnym miejscu?

Najczęściej wybieraną przestrzenią dla spisu treści jest ta znajdująca się zaraz pod tytułem lub pod leadem. Jednak nie jest to jedyne możliwe rozwiązanie. Jeśli blog jest zaprojektowany tak, że spis treści może zostać umieszczony po boku strony (po lewej lub prawej stronie) to tam też możemy go umieścić. Całkiem rozsądnym rozwiązaniem jest tzw. „pływający” spis treści, który podąża za użytkownikiem wraz z przewijaniem tekstu. Możemy go też odpowiednio ukryć, używając opcji „zawijanie/rozwijanie”, wówczas spis treści będzie pełnił w zasadzie wyłącznie rolę istotną pod kątem pozycjonowania.

Content Marketing – dbaj o użytkownika i wzmacniaj pozycję w Google

Jak już wiemy, spis treści ułatwia przeglądanie tekstu użytkownikowi, ale ma także niemałe znaczenie dla SEO.

Jeśli chodzi o użytkownika, to strona www powinna prezentować UX (user experience) na optymalnym poziomie. Doświadczenie użytkownika pozwala lepiej i bardziej intuicyjnie poruszać się po stronie. W przypadku spisu treści ta intuicyjność dotyczy samego artykułu. Spis treści nadaje tekstowi wyższy porządek, który pozwala w kilku chwilach zapoznać się z treścią artykułu. Zatem przekłada się to na oszczędność czasu odwiedzającego naszą stronę www. O wiele lepiej odebrana zostanie strona, która dba o czas czytelnika. Zauważmy, że z tradycyjną książką również często zapoznajemy się poprzez przejrzenie spisu treści. To ułatwia wejście w samą treść, pozwala w kilku chwilach zorientować się, jaka jest zawartość tekstu.

Spis treści ma też niemałe znaczenie pod kątem SEO. Roboty, które trafią na podstronę z artykułem opatrzonym spisem treści, mają ułatwione zadanie, szybciej ocenią budowę tekstu i jego treść. Zatem spis treści jest jednym z elementów, który przekłada się na wyższe pozycje w rankingach Google.